Vijfdaagse kanotrektocht van Maastricht naar Oss

Geplaatst op: 12 juli 2023

Vrijdag 7 juli starten we met vier kajaks op de Grensmaas bij Borgharen. Dit stuk van de Maas is officieel niet bevaarbaar, het is extra opvang bij hoog water.  Stroomversnellingen met een verval tot maximaal 1 meter laten je kano over de stenen schrapen. Iets wat je zeker niet met je polyesterboot wil doen. PE-kano’s kunnen wel een stootje hebben, daarmee kunnen we de nodige hindernissen nemen. Dit is kicken! Tijdens de vaardag op de Grensmaas blijkt de waterstand te zakken, hierdoor zijn we gedwongen af en toe uit te stappen.

Vanaf Maaseik tot Roermond volgen we de Maas voor recreatieverkeer en het lijkt wel of met dat mooie weer iedereen een bootje heeft om keihard over het water te scheren. Dat geeft pittige golfslag en met een volbepakte kano is dat best een uitdaging.

Na Roermond zitten recreatie- en vrachtverkeer in hetzelfde vaarwater en is het zaak om netjes langs de oevers te blijven varen. Als kanoër ben je toch altijd kwetsbaar en niet iedere “motorbootkapitein” is zich daarvan bewust.

Van het verwachte noodweer op zondag hebben we weinig last, gewoon even wachten tot het voorbij is en dan pas de tentjes opzetten.

We varen gemiddeld 30 km per dag, afhankelijk van de overnachtingsplek iets langer of korter.

En dan de sluizen… We zullen er vijf passeren: Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek en Grave. Voor aanvang van de tocht voor de zekerheid even bellen met Bedieningscentrale Maasbracht. Willen jullie ons schutten? Hun stellige antwoord: “we schutten geen roeiboten”. In het BPR (binnenvaart politiereglement) staat in artikel 6.28 Doorvaren bij sluizen dat het schip aan de sluiswand moet vastliggen met zogenaamde “meerdraden” en met peddels schijnt dit niet te kunnen. Tja, wat nu, blijkbaar zijn  kano’s met peddels en roeiboten met uitstekende roeispanen één pot nat.

Snel een schriftelijk verzoek aan het Nautisch Centrum van Rijkswaterstaat, met toevoeging van foto’s van onze schepen brengt oplossing. We mogen doorvaren als we de meerdraden doorhalen en de peddels binnenboord houden. Pfft, wat een opluchting.  We hoeven dus niet over te dragen, iets wat bijna onmogelijk is bij bepaalde sluizen. De marifoon komt goed van pas om te bevestigen, dat de sluiswachters op de hoogte zijn van onze uitzonderingspositie en natuurlijk ook om te weten in welk vak je geschut kan worden. Belfeld heeft bijvoorbeeld al drie sluisvakken. Het schutten gaat dan ook perfect, altijd een indrukwekkende gebeurtenis.

Ons advies. Bekijk de website “Varen doe je samen” voor de regels en neem van tevoren even contact op met de Bedieningscentrales van de sluizen op de grote rivieren die je wilt passeren. Neem voor de zekerheid een touw (meerdraad) mee dat minimaal tweemaal de lengte is van het verval. Het maakt je tocht een stuk leuker!

Geheel volgens planning komen we dinsdag 11 juli aan op de MKV. Trots en voldaan, wat een mooie ervaring!!

Foto´s