19:25 – Computer aanzetten en die ene e-mail zoeken waar de link in staat voor de online vergaderruimte. Dan snel nog even water koken voor een kop thee en iets lekkers uit de kast pakken. Ondertussen komen er steeds meer mensen online en na de opstartprobleempjes kunnen wij dan eindelijk beginnen met de cursus navigatie en tochtplanning.
Al snel zitten wij in de wereld van zeemijlen, hydrokaarten,snelheid in knopen, stromingen en getijden.
Eerst terug bij af en beginnen met de theorie. Hoe lees je kaarten af, waar komen de mediaanlijnen vandaan en hoe compenseert een kaart die. Vervolgens wordt er uitgelegd wat het verschil is tussen een normale kaart en een hydrokaart en hoe deze werken. De markeringen, de verschillende boeien en wat deze aangeven, o.a. dat ze naar de haven rechts altijd groen met een spitse punt zijn en van de haven af zijn ze rechts rood met een stompe punt. In de lessen erna wordt er ons geleerd dat bij de planning de snelheid en richting van de stroming moet worden aangepast aan de koers. Het plannen van tijden met de eb en vloed met de daar bijhorende stromingen en de getijkromme. Maar ook praktisch oefenen met het aflezen van de koers op een kaart met behulp van een koershoekmeter.
Al met al was het een boeiende cursus met informatie waar je midden op het water wat mee kan, als je niet kan vertrouwen op de moderne elektronica maar wel gebruik kan maken van die oude vertrouwde grijze